برنج یکی از مهم‌ترین انتخاب ها در وعده غذایی هر ایرانی است و بیشتر مردم ایران در روز حداقل یه وعده غذایی خود، برنج می‌خورند. برنج طارم درجه یک شمال سالانه به شکل وسیعی در کشت زارهای شمال که زمین حاصل خیزی برای کشت این ماده غذایی پرارزش هستند، در انواع مختلفی همچون طارم کشت می‌شود. در سال‌های اخیر به علت افزایش جمعیت و افزایش مصرف این ماده غذایی، برنج از کشور‌های دیگر نیز به ایران وارد می‌شود و سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که برنج ایرانی یا خارجی دام یک از آن ها بهتر هستند در ادامه با ما همراه باشید تا با برنج طارم درجه یک شمال را بررسی کنیم.

 

برنج طارم درجه یک یکی از پرمصرف ترین و عضو جدانشدنی در سفره هر ایرانی است، برنج طارم یکی از بهترین برنج های درجه یک ایرانی بوده که در انواع مختلفی مانند برنج طارم محلی، برنج طارم هاشمی و سایر عناوین موجود است.برنج طارم اصل مازندران از بهترین برنج عطری ایرانی است. برنج طارمی که در گیلان کشت می شود با برنج طارم مازندران، عطر و طعم یکسانی نخواهد داشت، و علت این نوسانات در طعم و عطر برنج وابسته به شرایط آب و هوایی و میزان حاصل خیزی زمین های کشاورزی است.برنج طارم هاشمی مازندران و طارم محلی از عطر و طعم بی نظیری برخوردار هستند. برنج طارم کشت دوم نیز به علت پخت خوب و عطر فوق العاده ای که دارد، طرفداران زیادی را به سمت خود کشانده است.

در این مقاله موارد زیر را می خوانید:

چگونه برنج طارم درجه یک اصل بخریم؟

برنج طارم درجه یک در کجا کشت می شود؟

برنج‌ها از نظر قد و قامت به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

تشخیص برنج طارم اعلاء چگونه است؟

بهترین برنج درجه یک شمال

برنج گیلان بهتره یا مازندران ؟

برنج خارجی قاتل سفره های ایرانی ها

تفاوت برنج شمال با برنج های خارجی

تفاوت در عطر و طعم برنج شمال و خارجی

مقایسه برنج ایرانی با خارجی از نظر کیفیت

مقایسه از برنج ایرانی با خارجی از نظر شرایط نگهداری

بازرگانی برنج حاج خلیل

 

چگونه برنج طارم درجه یک اصل بخریم؟

نحوه تشخیص برنج طارم کار ساده ای نیست البته این دشواری در تشخیص ممکن است برای افرادی که در سایر استان های کشور زندگی میکنند وجود داشته باشد، زیرا بافت برنج ها تقریبا یک شکل بوده و نوع آن از نظر تجربه  و پخت قابل تشخیص است.بهترین و آسان ترین راه تشخیص برنج طارم درجه یک شمال پخت آن است که باز شدن دانه های برنج کف کردن، آب کشیدن و نگاه تجربی به پخت برنج و آگاهی قبلی از پخت برنج می تواند کمک خوبی برای خرید یک برنج طارم درجه یک شمال باشد.همچنین برای تشخیص یک دست بودن برنج میتوانید مشتی از برنج را روی سطح شیشه ­ای ریخته و از زیر آن نور بتابانید سپس با دقت به دانه ها نگاه کنید. میزان گذردهی نور در تمام دانه ها باید یکسان باشد.اگر تفاوت در شفافیت آن ها وجود داشت به این معناست که نمونه برنج تماما طارم اصل نیست و در اصطلاحاً  با سایر برنج های دیگر مخلوط شده است.

 

برنج طارم درجه یک در کجا کشت می شود؟

مهم ترین ویژگی برای کشت برنج طارم درجه یک شمال، کیفیت آب و هوا و میزان حاصل خیزی زمین است. مرغوبیت برنج وابستگی زیادی به نوع خاک و شرایط اقلیمی محل کشت برنج دارد.هرچه املاح موجود در خاک بیشتر باشد و به راحتی جذب گیاه شود مرغوبیت برنج بیشتر است.شهرستان فریدونکنار واقع در استان مازندران با دارا بودن بهترین ویژگی ها در جهت کشت برنج طارم اصل درجه یک، توسط کشاورزان زحمتکش این روستا فعالیت دارد.در نگاه اول ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد، فکر کنید بهترین برنج ایرانی تنها استان های شمالی بر می‌گردد و فقط این قسمت از کشور است که در زمینه تولید برنج فعالیت های بی ثمر دارد.
در اینجا باید گفت که استان‌های گیلان و مازندران در شمال کشور، چیزی در حدود 80% برنج کل کشور را تأمین می‌کند؛ با این‌وجود استان‌های دیگری مانند گلستان، اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان نیز برنج کشت می‌شود. همانطور که می‌دانید برنج، ماده است که برای کشت آن نیاز به شرایط آب و هوایی مرطوب و میزان بارندگی است، بنابراین با توجه به بارندگی‌های محدود در استان‌های غیر شمالی، نمی‌توان آن ها را به‌عنوان منطقه ای همیشگی برای کشت برنج به شمار آورد.
 

برنج‌ها از نظر قد و قامت به 4 دسته تقسیم می‌شوند:


برنج دانه بلند
برنج های دانه بلند برنج‌هایی مقاوم و شفاف هستید که بعد از پخته شدن، نرم می شوند و حجم آن هم بیشتر شود، این نوع برنج‌ها در ایران با نام‌های برنج هندی یا اندونزی نیز شناخته می‌شوند.که بازرگانی برنج حاج خلیل خرید این نوع برنج را توصیه نمیکند.

 
برنج دانه متوسط
برنج‌هایی که نرم و سفید هستند و هنگام پخت، درصدی از نشاسته ی آن ها جدا و در آب محلول می‌شود، دانه متوسط از برنج است.
 
برنج دانه کوتاه یا برنج دانه گرد
این نوع از برنج‌ها به برنج دانه متوسط شباهت دارند و ممکن است در نگاه اول، آن ها را باهم اشتباه بگیرید. این در حالی است که برنج دانه کوتاه دارای قامت کوتاه‌تر است. اسپانیا، ژاپن و مصر، بهترین تولیدکنندگان برنج گرد هستند.

 

تشخیص برنج طارم اعلاء چگونه است؟

از آن جایی برنج ها از لحاظ ظاهر شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند، تشخیص برنج اصل از نمونه های  نامرغوب و کیفیت پایین، بسیار دشوار است که از عهده و حوصله هر فردی ممکن است خارج باشد و به همین علت سعی داریم از مهم ترین روش های شناخت برنج مرغوب را به شما معرفی کنیم تا با اطمینان و آسودگی خاطر بیشتری اقدام به خرید برنج طارم درجه یک نمایید.

تشخیص نوع مختلف برنج شمال، برای افراد غیر شمالی کار دشوار به نظر آید. تشخیص درست برنج باعث می شود تا با آگاهی و اطمینان کامل برنج موردنظر خود را خریداری کنید. اهمیت این موضوع در زمانی مشخص می شود که به عنوان مثال مشتری درخواست برنج طارم میدهد اما برنج دودی دریافت میکند. مسلما کیفیت عطر و پخت این دو نوع برنج کاملا متفاوت می باشند ولی تشخیص این دو نوع برنج کار آسانی خواهد بود. هر نوع برنج با توجه به کیفیت موردنظر قیمت گزاری می شود.

اگر شما یک فروشنده برنج باشید مشتری از شما انتظار دارد با پرداخت مبالغ بالاتر، برنج با کیفیت دریافت کند. بنابراین، علاوه بر افزایش آگاهی خود نسبت به نوع مختلف برنج شمال، سعی کنید فقط از فروشگاه های معتبر خرید خود را انجام دهید.برنج شمال را از ابعاد مختلف میتوان بررسی و سپس تشخیص داد.

بهترین برنج درجه یک شمال

بهترین برنج درجه یک شمال  که عطر و طعم دلپذیری داشته باشد، هر نوع برنج بر اساس منطقه ای که در آن کشت می شود، بهترین برنج عطری محسوب می شود. برنج هایی که در گیلان کشت می شوند از عطر و طعم خاصی برخوردارند. هم چنین برنج های مازندران، بهترین برنج های عطری در نوع خود هستند. عطر برنج، کیفیت برنج است و فاکتورهای دیگر را نمی توان اندازه گیری کرد. در یک مقایسه کلی، بهترین برنج ایرانی را می توان برنج طارم محلی و برنج هاشمی دانست و از هر مصرف کننده ای که یک بار از این نوع برنج ها امتحان کرده است  تحقیقات کنید، با یکی از این دو نوع برنج، به عنوان بهترین برنج طارم درجه یک شمال مواجه خواهید شد.      

برنج گیلان بهتره یا مازندران ؟

سوال بسیاری از افراد این است که برنج گیلان بهتر است یا مازندران ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که استان های مازندران و گیلان هر دو از آب و هوا و زمین های حاصل خیز برای کشت برنج طارم درجه یک شمال برخوردارند.در حقیقت نمی توان در مورد بهتر بودن و برتری هیچ کدام از برنج ها بر دیگری نظر داد. مازندران و گیلان، هر دو تولید کننده مرغوب ترین و کشت برنج درجه یک ایرانی هستند. هرگز نمی توانیم برنج آستانه اشرفیه در استان گیلان را با برنج طارم محلی مازندران مقایسه کنیم. زیرا هر کدام در نوع خود، بهترین هستند.

جالب است بدانید مازندران رتبه اول تولید برنج در ایران را به خود تعلق داده است و برنج های طارم، هاشمی،  و سایر برنج های ایرانی در این استان کشت می شود. استان مازندران با داشتن شرایط مناسب ، زمین های شالیزاری حاصل خیز درجه یک و منطقه ای خوش آب و هوا، بهترین برنج های شمال را تولید می کند.هم چنین به دلیل آب و هوای مساعد، کشاورزان مازندرانی می توانند برای بار دوم برنج را کشت و برداشت کنند. کشاورزان استان گیلان هم دومین رتبه تولید برنج شمال در برنج های هاشمی و علی کاظمی را از آن خود کرده اند. برنج هاشمی در گیلان بیشترین میزان کشت را دارد. به دلیل آب و هوای سرد و کوهستانی استان گیلان، امکان کشت دوم برنج وجود نخواهد داشت.

 

برنج خارجی قاتل سفره های ایرانی ها

درصد بسیار زیادی از برنج‌های خارجی که به کشور ایران صادر می‌شوند، برنج های هندی و پاکستانی را بیشتر از نوع دیگرمی‌شناسید. این برنج سهم زیادی از صادرات برنج به کشور را اطراف خود اختصاص داده است و مشتریانی بسیاری دارد.بعد از برنج‌های هندی، برنج پاکستانی که با عنوان باسماتی هم شناخته می‌شود، از برنج‌های پرکاربرد در سبد غذایی خانوار ایرانی قرار گرفته است.برنج های دیگر در بازار وجود دارند که برنج تایلندی، برنج آرژانتینی، برنج اروگوئه، برنج ژاپنی و برنج آمریکایی وجود دارند که تشخیص هر کدام از این‌ها از یکدیگر، نیاز به تخصص و دارد. اما به طور کلی ، برنج‌های خارجی تفاوت‌های بسیار زیادی با برنج‌های ایرانی دارند.

تفاوت برنج شمال با برنج های خارجی

در یک نگاه کلی می توان گفت که برنج ایرانی با کیفیت تر و خوش طعم تر و خوش عطر تر از برنج های خارجی می باشد. اما این کیفیت بالا بهایی نیز دارد و آن هزینه ی نسبتا بیشتر برنج ایرانی در مقایسه با برنج خارجی است.از دوران قدیم برنج ایرانی به خوش طعم و خوش عطر بودن معروف است. اما بر خلاف برنج های خارجی به برنج هندی به اندازه آن ها قد نمی کشد. و پختن آن نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد، و اصولا کسانی که تجربه کمتری در آشپزی دارند، ترجیح می دهند که برنج خارجی علل خصوص نمونه هندی و پاکستانی که بیشتر قد می کشد و خوش قد و بالاتر به نظر می رسد انتخاب کنند. ارزش غذایی برنج ایرانی بسیار بیشتر از برنج خارجی می باشد که متاسفانه به دلیل قیمت بالا آن را نادیده میگیرند. اما برنج های خارجی اکثراً به صورت قالبی تولید می شوند. منظور از تولید قالبی به این معنی است که برنج های درجه دوم و سوم را خرد می کنند و به صورت آرد در می آورند و مجدد آن را درون قالب های  یک اندازه قرار می دهند و به این دلیل که برنج خارجی از ظاهر زیباتر به نظر می رسد. بسیار مشاهده شده است که زمین های برنج در خارج از کشور با آب فاضلاب آبیاری می شوند که باعث می شود برنج حاوی مواد شیمیایی مانند آرسنیک و سیانید باشد، که برای سلامتی انسان مضر است

در مورد تفاوت های زمان نگهداری برنج ایرانی و خارجی می توان گفت که برنج خارجی را میتوانید زمان طولانی تری نسبت به برنج ایرانی نگه داشت. یکی از دلایل نگهداری برای مدت زمان طولانی وجود مواد نگهدارنده برای جلوگیری از شپش زدن در آن استفاده می شود. اما با توجه به این شرایط نگهداری و همچنین قیمت مقزون به صرفه و رو به پایین برنج خارجی، شاهد استقبال بیشتری خواهیم بود.

 ازسایر تفاوت های برنج ایرانی و برنج خارجی در نوع پخت آن است. پختن برنج خارجی به مراتب ساده تر از برنج ایرانی می باشد و در هر اندازه و مقداری بدون اینکه برنج شفته شود به صورت کته پخت. اما پختن برنج ایرانی نیاز به مهارت و تجربه بسیار زیادتری نسبت به برنج خارجی دارد. لازم به ذکر است که برنج ایرانی با توجه به طعم و عطر بهتری که دارد، توصیه می شود که به صورت کته‌ای پخته شود. اما برنج خارجی با توجه به افزایش قدی که دارد بهتر است به صورت آبکش شده پخت شود.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های‌ برنج ایرانی و خارجی که بسیار مهم است نحوه پخت این دو نوع برنج مشخص می‌شود. برنج‌های ایرانی را حتما توصیه میکنیم که قبل از پخت به مدت حداقل یک ساعت در مقداری آب ولرم و نمک خیسانده شود.این به‌خاطر قد کشیدن و پخت باکیفیت‌تر این محصول است. این در حالی است که لازم نیست حتما برنج خارجی از قبل خیسانده شود.هر چند خیس کردن آن می‌تواند در قد کشیدن برنج تاثیر گزار باشد. از طرفی دیگر تهیه برنج به روش کته‌ای، خواص و طعم و عطر آن را تا حد زیادی نگه می‌دارد.

 

تفاوت در عطر و طعم برنج شمال و خارجی

در عطر و طعم برنج نیاز به گفتن نیست که اگر یک بار برنج ایرانی مصرف کنید، از مشتریان دائمی آن خواهید شد. حتی اگر در ابتدای خرید روش پختن برنج ایرانی برایتان راحت نیست به راحتی می توانید قلق کار دستتان بیاید، تفاوت طعم و عطر برنج ایرانی با نمونه‌‌های خارجی را به راحتی میتوانید حس کنید. عطر برنج‌های ایرانی به هیچ عنوان با برنج‌های خارجی قابل مقایسه نیست.علاوه بر عطر، طعم برنج‌های ایرانی، بسیار خوشمزه است.حتی برنج‌های ایرانی در نوع خود نیز طعم‌های متفاوتی دارند.

مقایسه برنج ایرانی با خارجی از نظر کیفیت

برنج‌های خارجی در بازارهای ایران عموما از کشور‌های هند و پاکستان تامین شده و با توجه به کیفیتشان به درجه‌های 1 و 2 و 3 تقسیم بندی ‌می‌شوند. البته در حال حاضر بیشتر برنج‌های موجود در بازار پاز نوع درجه 2 و 3 هستند. این برنج ها اکثرا برنج های قالبی هستند به این گونه که ابتدا برنج های درجه ۲ و ۳ جمع‌آوری شده و تبدیل به آرد می‌شوند سپس آن‌ها را  در داخل قالب‌های برنج ریخته و به صورت دانه‌های برنج با اندازه‌های یکسان و یک شکل درمی‌آورند.

به همین دلیل است برنج خارجی از نظر ظاهری زیباتر به نظر می‌رسد؛ در حالی که برنج ایرانی با کیفیت‌های بسیار بالایی تولید می‌شود و تولید آن در بهترین مزارع با خاک حاصلخیز و آبرسانی و شرایط جوی مناسب تری انجام می‌گیرد. در حالی که بعضی از زمین های برنج در خارج از کشور با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند.

مقایسه از برنج ایرانی با خارجی از نظر شرایط نگهداری

برنج خارجی در مقایسه با برنج ایرانی ماندگاری بیشتری دارد و این خصوصیت به دلیل مواد نگهدارنده‌ای است که در برنج‌های خارجی اضافه می‌شود که آن‌ها را در مقابل آفت و شپش های برنج محافظت می‌کند. اما بهتر است بدانید که این موارد بیان شده به هیچ عنوان برتری به حساب نمی آید زیرا ممکن است برنج‌های خارجی با سموم غیرمجاز و در زمان نامناسب سمپاشی شده یا آلوده به فلزات سمی و سنگین جیوه، آرسنیک و … باشند که اگر این چنین چیزی وجود داشته باشد در زمان فرآوری این سموم و آلودگی‌ها از طریق پوسته برنج وارد بافت دانه‌ی برنج شده و محصول را آلوده خواهند کرد و همین موضوع سبب نگرانی هایی از بابت سلامتی افراد جامعه ایجاد می‌کند.

 

بازرگانی برنج حاج خلیل

 

برنج طارم عطری محلی در کرج با قیمت های درب کارخانه عرضه می شود .

برای خرید برنج طارم عطری محلی شمال از بازرگانی برنج حاج خلیل کافی است با شماره های زیر در تماس باشید :

با ما در تماس باشید .

۰۹۱۱۸۹۹۲۹۴۹
منبع : بازرگانی برنج حاج خلیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *